4.05.2014

varakçı geldi hanım..

epeydir elimi denemek istiyordum varak işinde..
ve..
epeydir elimde bir emanet masa vardı..
arkadaşımın annesinin kahve masası
1950lerden kalma bir röprodüksiyon..
röprodüksiyonların da tarihi eserleştiği zamanlardayız evet..
röprodüksiyonlara yeniden yapım denilebilir tabii ama demiycem..

masanın üzeri su almış kaplaması kalkmış.. 
sen bunlarla bişeyler yapıyorsun.. demişti belki masamı kurtarırsın..
geri ver demedi..
senin olsun demedi..
masa durdu kenarda..
kurtarmadım.. 
bahçede kaderine terkedildi kaldı epeyce..
üst kaplaması ölünce yok etmeyi düşünüyordum.. nerdeyse..

çb.. alıp götürmüş marangoza 
hem kötü parlak verniği sildirmiş hem de yeni kaplama yaptırmış..
şaşkın mı az bilmem ama bizim sanmış..
ve masa ham masa olarak geldi..
beni epeyce zımpara işinden kurtarmış oldu..

ev hala alt üst..
ilham için bakınıyorum nette sağa sola..
bir yuvarlak masam var..
tamamen öykülü.. hüzünlü bir gerçek fransız masam var.. 
iki kere kurtardım masayı.. üçüncü şekline ilham aramaktayım..
sonra iki yeni "eski" sehpa geldi.. üstü altı karışık.. öyküsü belirsiz ..
o yüzden bakınıp duruyorum..

bakınırken arkadaşımın masasına ne yapacağımı bildim ..
evini ve eşyalarını yeniledi..
açık uçuk renklere gitti bu sefer..
moderne kaydı biraz da..
pırıltı taş sim pek sever.. 
o zaman varak..dedim..
modern dokunuşlu bir fransız masacık..

önce.. her zamanki gibi.. azcık alçı karıştırdığım plastik akrilik duvar boyamla boyadım..
kum beji..
iki kat.. boyadım ara zımparaları yapıldı.. bu boya..
kokusuz dertsiz olduğundan..
evin içinde hallettim yağmura rağmen..duruyordu kenarda güneşli hava bekliyordu..


üzerindeki de ..
deneyeceğim varak malzemesi..
benimki bu marka bauhaustan aldım ve bir yerlere saklamıştım altı ay mı oldu..

netten okudum..
nasıl yapacağımı..
bu paketin içinde 25 yaprak var..
anlaşılan yüzey geriimi yüksek arkadaşın.. çünkü aman elinize yapışmasın uyarısı gani..
bunun bir de yapıştırıcısı var.. aynı marka beraber sergileniyorlar zaten.. 


gravyer peynir serpme kavanozu epeydir talk pudrası doluydu..
ben hiç sevmem plastik ambalajları mümkün olan herşeyi hemen uygun cam kaba geçiririm..
onu da kaptım..
üçüncü şişe araya karışmış böcek ilacı onu bahçe dolabına koydum.. =)


uygulama tarifi kolay..
1-ellerini pudrala..
2-yapıştırıcıyı sür..
3-varak yaprağı koy .. varak fırçası ile yerine yapışmasını sağla..
4-bekle kurusun..
5-parçalar uçuşuyor o yüzden bahçede yap.. 

bu listeye ulaşana kadar epey okuma yaptım..
ipuçları ordan..
bahsettikleri fırçalar ne menem şeyler diye..
internette arandım..
resim aramada..
esas kız varak fırçası.. allık fırçasına benziyor.. 
tamam o da var..
başladım..
ama bu kadar basit olmadı..

o yüzden ben.. daha ayrıntılı  anlatıyorum.. faydam dokunsun.. aleme..

önce yapıştırıcıyı .. ki süt gibi beyaz bir sıvı.. sürüyorsun (ben sünger rulo ile sürdüm.. sünger fırça ile sürülür diyordu ama yoktu elimde.. gayet başarılı oldu..) .. biraz bekleyince azcık kuruyor ve yapışkan hale geliyor.. ve şeffaflaşıyor.. bu birazın tanımı yoktu ..
söylüyorum.. ruloyu yıkadım geldim.. hazırdı .. 2-3 dakika demek ki..
çabuk kuruyor..
tamamen kuruyunca yapışmıyor varak.. o yüzden ufak alanlarda çalışın diyorlar..
ufak alan olarak benim sehpa yaklaşık 40/60.. hepsine sürdüm sorun olmadı.. 

parmağını değdin de ağdamsı bir yapışkanlık hissettinse.. tamam.. 
küçük bir defter görünümündeki varak sayfalarından birini alıp ..
ki talk pudrası burada işe yarıyor.. 
ellerini pudralıyorsun ve eline aldığın yaprağı çok kolay tutup alıyorsun.. 
bahçede yapıyorduk evi korumak için ama rüzgarın tam ilk varağı elime almamla çıkmasına kaç puan bir anda suyun yüzü nasıl buruşursa esinti ile.. öyle buruştu elimde tuttuğum şey.. acele ettim ben de köşeye denk getirmeden atıverdim masanın üzerine.. 
allık fırçamla üzerinden geçiverdim.. azcık yamuk olsa da.. pek beğendim ve devam ettim.. 

varak kağıtları yapıştırıken öyle mozaik gibi yanyana filan getiremiyorsun..
değdiği yerde kalıyor..
o yüzden aralık kalmasın diye biraz üstüste bindirmekte fayda var.. 
ve her şeye rağmen aralarda aralık kalırsa ufak parçaları.. o fazlalık olanları oralara yamayın diyordu internetteki kaynaklar.. 
sonuç..
yapıştır ve tekrarla.. 
şu noktaya geldik..
on beş dakkamı bile almadı..


allık fırçası ile üzerinden hızlıca ve aynı yönde geçtim.. o havada duranlar uçtu gitti.. 
rüzgar devam ettiğinden hepsi evin içine kondu.. ve bahçeye ve heryere..

o noktada mola vermem gerekti..
çekirdek yemek hazırlamış .. 


o arada bizimki iyice kurudu tabii.. 

gittim yakından baktım ki..
bazı aralık yerlere ufak varaklar yapıştırırken bişey olmuş.. bozulmuş çirkin görünüyor.. 
aman nolcak dedim o yerlerin  üzerine azcık yapışkan sürdüm.. tekrar varakla yamadım..
sonuç..
berbat..


internete girip varak nasıl kurtarılırı aradım..
yok öyle bir ipucu..
o zaman dedim..
ikinci kat varak ara bakayım gugl'anım..
aradı vaaay..
zaten derin ve havalı olsun istiyorsan..
iki kat yapcakmışsın..

tamam o zaman dedim yeniden başladım..
tutkal..
talk pudrası..
parmak kontrol..
cırk etti tamam..
bu sefer ortadan başladım..
rüzgar yine eşlik etti ama hafifti..
yapıştır..
allık fırçasıyla üzerinden geç..
bekle kurusun..
bi saat sonra.. kuru bezle bastırarak sil..
o arada bacaklara benim en sevdiğim  balmumunu geç bekle kurusun..
azıcık kahverengi karıştırılmış balmumu ile kirlet..
bekle kurusun ..
kuru bez ile parlat..
sonra üzerine oymalı alanlara parmakla sürülen gümüş varak geç.. 
bekle kurusun parlat..

en son korkarak..
gümüş varak alanın üzerine balmumu geç.. 
bişey olmadı .. bozulmadı.. ohhh de..bekle kurusun..
kuru bezle parlat..
girinti çıkıntılı alanlara girebilmek için kullanılmamış bir ayakkabı parlatma fırçasını  kullan ..
sonuç..



bence pek güzel oldu.. 

şimdi kahve yap dedim..
masayı alıp gidiyorum...
sahibisine teslim edicem =)..



5 yorum:

Leylak Dalı dedi ki...

Senin elinden uçanla kaçan kurtulur be kardeş, helal olsun :)

Ece dedi ki...

Afferim benim oğlağıma..Ellerine sağlık.
Güle güle kullansın sahibesi.

Adsız dedi ki...

Çok güzel olmuş çok. Ellerine sabrına yüreğine sağlık.
Sahibisi güzeliklerde kullansın. Güle güle güzel günlerde kullansın.


Kumm

nalan dedi ki...

Eser çok güzel,anlatım daha da güzel. Ben de teşekkür ederim
.Yapıştırıcıya miksiyon deniyordu galiba.Biz tezhipte 14 ayar altın varağı kağıda yapıştırırken daha kolay çalışıyorduk. kağıt olduğundan belki de.Ellerinize sağlık.

laleninbahcesi dedi ki...

Yani okurken benim asla kalkışmayacağım bir iş olduğunu anladım.

Emeğinin karşılığını almışsın ortaya çıkan şey çok güzel...
Eline koluna sağlık olsun sahibi güzel günlerde kullansın.