6.12.2013

portakal reçeli.. limon fidesine karşı.. ya da daha doğrusu limon fidesi.. portakal reçelini kıskanınca..

herşey bir görselle başlar bazen..
benim için çoğu zaman..

kaynak

kahve kupasında dikili olması mıdır.. arkasında kitapların olması mı ama bu fotoğraf zihnime kazındı kaldı..

sonra neyse öğrendim limon fideleri imiş bunlar..

ve nasıl ekileceğini anlatıyor..
sonra bir çok kaynak okudum tabii..
çok şehir efsanesi var bu konuda..

ama karar verdim..
madem turunçgillere bu kadar ilgi alaka var dedim..
o zaman ben de..
dedim..
başka bir köşesinden başlamalıyım..
lalemin dediği gibi.. 
aşure ayı bitti portakal reçeli ayı başlamadı hayır..
ama turunçgillerden etinden sütünden faydalanmazsak da ayıp olur..

fransızlar bu dönemde bereket arttırsın diye..
buğday çimi ekerler.. 
yemyeşil olur saksıcıklar mutfak pencereleri önünde..
onu da yapasım var..
aşurelik bulgurunuz arttıysa onu da deneyin bence..

ama..
bu limon ağacı çok dekoratif..

ve kolay..
çekirdekli bir limon ..
biraz toprak.. ve beğendiğiniz bir saksı görevi görecek obje..
artık kahve kupası mı olur..
gerçekten saksı mı olur ben karışmam..
ben sütlük kullandım..

ister doğrudan kaba ekin isterseniz içine bir saksıcık oturtun..
bir karton bardak bile olabilir.. 

demek ki malzeme listesi..
1-toprak
2- iki avuç kadar çakıl taşıdır boncuktur midye kabuğudur.. hem suyu geçirecek hem toprağın üzerini örtecek bir malzeme..
3-saksı.. kupa.. sütlük .. çaydanlık..
ve /veya.. karton bardak mini mini plastik saksı.. seçtiğiniz şık kabın içine sığacak bişey..
4 limon.. çekirdeklisinden =P..


önce kabın dibine.. bir santim kadar çakıl taşı veya onun yerine kullanacağımız malzemeyi koyuyoruz..
sonra toprağı ekliyoruz..
saksının 2,5 / 3ü dolsun üzerinde yer kalsın azcık..
eğer toprak pek kuru ise.. önce iyice bir ıslatın toprağınızı..


sonra..
limon çekirdeklerini.. tombul tombul olan çekirdeklerden.. seçip toprağın üzerine döşüyoruz..
yan yatacak çekirdekler..



he bazıları öncede kağıt havlu ile iyice silip.. hiç liom suyu eti kalmamasını salık veriyor.. çürümesin diye..
bazıları hatta ılık suda bekletin sonra bir daha ovalayın diyor..
ama ben her ikisini de yapmadım..
hatta sudan bile geçirmedim.. 
sivri ucu azıcık yaralayın diyen de var..
hatta..
ama onu da yapmadım.

kimisi.. iki kat ıslak havlu kağıt arasında saklayın da sonra toprağa geçirin diyor.. 
ay yok gereksiz...

ekilen tohumlar her zaman fire verir..
o yüzden bence..
sadece çok sayıda çekirdek koyun.. toprağın üzeri dolsun.. 
podima mozaiği gibi olsun..
sonra üzerine..
incecik bir tabaka toprak ekleyin.. incecik olsun..
incecik ne derseniz bir santimi geçmesin..
elinizle az bastırın.. çekirdekler bir yerleşsin yerine..
en son olarak da yine çakıl taşı veya eşdeğeri malzemeleri koyun..



şimdi ben bitkilerle rahatım ya.. 
can suyunu..
avcuma doldurduğum su ile verdim..
üç dört avuç verdim..
siz de işte eğer toprağı önceden ıslattıysanız.. bir yarım kahve fincanı kadar..
eğer toprağı ıslatmadıysanız bir yarım neskafe bardağı kadar verin..
can suyunun amacı ekilen tohumların toprağa iyice yerleşmesi..
toprakla tohum arasında hava ceplerinin kalmasını engellemektir..
su meselesi değil..
boşluk meselesi yani..

ve şimdi.. gelelim nasıl nerede bakacağız..
21 derece diyor..
oda sıcaklığı yeterli demek..
yani sıcaktan pişirmeyin ama  ama açık cam önüne filan koymayın..
 ılık olsun sabit dursun ısı..
tepesine bir naylon geçirin..
rutubeti koruma amaçlı..
bir daha sulamamak için..
ama naylonu.. delmelisiniz.. 
küf olmaya.. çürümeye diye..
ha daha kolayı bir ufak pet şişeyi.. yarısından kesip..
kapaklı tarafını ..
kaynak..


ya da dibini delerek..
kaynak

bardağın üzerine oturtabilirsiniz..

kahve dükkanlarında karton bardakaların üzerine oturtulan..
 o pipet için deliği olan kabarık şeffaf plastik kapak da olur..

hatta minicik limon kloşları var ya hani o da olur.. 

kapağı açık bırakırsanız hem ısı sabit kalır..
hem fazla rutubet olmaz..
toprak asla tam olarak kurumamalı..
kaloriferli evlerde ufak saksıların en önemli sorunu budur..
sabah nemlidir saksı akşam kuru..
o yüzden ara ara minik bir miktar su eklemekte fayda var
minik miktar nedir.. bir avuç dolusu diyeyim ben..

ben sabah alel acele yaptım bu işi..
o yüzden örtmedim açıkçası..
ama akşama niyetliyim =)..
fotoğrafı eklerim..

ve bu kadar..
şimdi gidip gelip bakma zamanı..
portakallı kahveli likörünüzü her salladığınızda limonlarınıza da bir kere bakınız..
yaklaşık on-onbeş gün sonra..
minik yeşil sürgünleri göreceğiz.. hep beraber.. 

elbet turunç familyası..
ışık ister ne olsa akdenizli..

ama ilk zamanlar için sadece isi.. önemli..
filizler çıkınca..
o zaman ışık da önem kazanacak..

ben penceremin içine koydum mutfakta..
gözümün önünde..
ve ayrıca..
limon filizleri..
oda kokusu niyetinedir..
kokutur ortalığı mis gibi.. biline..

ve yine ayrıca.. bir limon beş yıldan önce meyve vermez.. yani ağaç yapacaksanız..
epeyce bir süre..
süs bitkisi niyetine..
salonda bakmanız gerekir..

limon istemem diyenlere.. her tür turunçgil için denenebilir bu ekim metodu..
organik mandalina mı gönderdiler size.. e atın çekirdeklerini hemen toprağa.. =)..

önemli olanları tekrar ediyorum..
limon çekirdeklerini hemen.. hemen dikmesiliniz..
toprağı kurumaya bırakmamalısınız..
toprağı kurutmayacağım derken limon çekirdeklerini nemde çürütmeyesiniz..
budur..
Image Hosted by ImageShack.us

Hiç yorum yok: